Zasady planowania diety i posiłków w ciąży | Blog Bobaskowo

Zasady planowania diety i posiłków w ciąży

Dobry plan to podstawa! ☝🏼 Także w żywieniu, dlatego dokładnie przemyśl, co się w nim znajdzie! 🥗

Dieta ciężarnej powinna być różnorodna, a planowanie pozwoli Ci zadbać o jej urozmaicenie. 🥦

Planowanie posiłków powinno uwzględniać 3 podstawowe dania:

🔹 śniadanie,

🔹 obiad

🔹 kolację

oraz 1-2 dodatkowe, mniejsze posiłki:

🔸 2 śniadanie i/lub

🔸 podwieczorek.

Optymalna przerwa między posiłkami powinna wynosić 3 godziny i nie więcej niż 4. ⏰

ŚNIADANIE

To jeden z ważniejszych posiłków. Powinno być pożywne i smaczne oraz zawierać:

🍞 produkty zbożowe pełnoziarniste takie jak chleb lub płatki owsiane, żytnie lub pszenne,

🧀 produkty białkowe, np. sery, jaja, mleko, jogurty, chude dobrej jakości wędliny,

🧈 produkty tłuszczowe, czyli masło lub oliwa z oliwek.

OBIAD

Dobrze, by składał się z 2 dań – zupy i drugiego dania. Zupa powinna zawierać dużo warzyw, natomiast drugie danie:

🍚 węglowodany złożone, czyli grube kasze (jęczmienna, gryczana), ryż brązowy, makaron razowy,

🐟 białko dobrej jakości – chude mięso drobiowe, wołowe, ryby (1–2 razy w tygodniu), jaja, produkty strączkowe,

🍅 warzywa najlepiej w formie surówki, do której można dodać oliwę.

KOLACJA

Ostatni posiłek powinien być przede wszystkim lekkostrawny. Najlepiej, jeśli znajdą się w nim:

🌻 tłuszcze nasycone w formie oliwy z oliwek, pestek słonecznika lub innych nasion,

🐥 białko dobrej jakości, np. chude mięso, ryby, produkty strączkowe,

🥖 węglowodany złożone w formie porcji pieczywa razowego.

POSIŁKI DODATKOWE

Drugie śniadanie powinno być wartościowe i lekkie, dlatego dobrze sprawdzą się koktajle na bazie produktów mlecznych. 🥛

Po obfitym obiedzie, na podwieczorek zaleca się zjedzenie porcji surowych i dojrzałych owoców i/lub warzyw. Kobiety z cukrzycą ciążą powinny wybierać wyłącznie warzywa, jeśli same komponują jadłospis. Owoce muszą być w odpowiedniej ilości z odpowiednimi dodatkami, o czym powie Ci lekarz lub dietetyk, więc koniecznie o to zapytaj. 🍓

Jak widzisz, zdrowa i zbilansowana dieta w ciąży wcale nie musi być skomplikowana, jeśli odpowiednio zaplanujesz posiłki! 📝

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *